Świetlica

„Roześmiane buzie, wesołe oczęta,
kto tutaj przychodzi zawsze nas pamięta.
U nas się pobawisz i nauczysz wiele,
a z każdą minutą będzie ci weselej”.

 

 Świetlica szkolna jest czynna od poniedziałku do piątku

w godzinach od 8.00 do 15.30


       Głównym celem świetlicy szkolnej jest zapewnienie dzieciom zajęć świetlicowych uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe, a także ich możliwości psychofizyczne w szczególności rozwijające zainteresowania uczniów, odrabianie lekcji oraz umożliwienie racjonalnego odżywiania.

W ramach zajęć świetlicowych prowadzone są zajęcia:

  •  manualne, plastyczne, techniczne ( zabawy konstrukcyjne, układanki, puzzle, malowanie farbami, rysowanie kredkami, pastelami, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie, wyklejanie itp.);
  • zajęcia muzyczne (zabawy taneczne, zabawy ruchowe przy muzyce, zabawy rytmiczne, akompaniament, tworzenie muzyki do tekstu, nauka piosenek);
  • zajęcia ruchowe ( gry i zabawy sportowe w sali i na boisku, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy naśladowcze, zabawy KLANZA, zabawy z wykorzystaniem dużych miękkich klocków i innych przyborów, itp.);
  • zajęcia wzbogacające, utrwalające posiadane wiadomości i profilaktyczne (rozmowa, pogadanka, pokaz, drama, metody aktywne, metody czynnościowe, praktycznego działania, gry dydaktyczne, zabawy tematyczne, karty pracy, filmy dydaktyczne, wykorzystanie tekstu, nagrań, komputera  itp.);
  • zajęcia żywego słowa (swobodna twórczość, zabawy z zastosowaniem dramy, programy artystyczne-inscenizacje, itp.)
  • zajęcia medialne ( oglądanie filmów , korzystanie z programów komputerowych);
  • zajęcia relaksacyjne ( relaks przy muzyce,  oglądanie bajek, dowolne gry i zabawy dzieci itp.);
  • konkursy, imprezy i uroczystości świetlicowe i szkolne – wg kalendarza imprez.

          Uczniowie spędzają bezpiecznie i aktywnie czas wolny. Mają możliwość korzystania                 z zabawek, pomocy dydaktycznych takich jak: układanki, mozaiki, puzzle, różnego typu klocki; sprzętu sportowego, instrumentów muzycznych, komputerów oraz  pomocy przy odrabianiu zadań domowych lub rozwijaniu umiejętności i talentów.

          Nauczyciel świetlicy zwraca szczególną uwagę na kształtowanie umiejętności współżycia     i współdziałania w grupie rówieśniczej. Dbają o wdrożenie dzieci do przestrzegania przyjętych zasad zachowania się oraz reguł gier i zabaw, wyrabiana umiejętności nawiązywania kontaktów z kolegami, rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb i uczuć oraz dostrzegania ich      u innych, a także ćwiczenia umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych oraz panowania nad emocjami. Starają się nauczyć dzieci ponoszenia odpowiedzialności za indywidualne i wspólne wykonywanie zadań oraz wdrażają do utrzymywania porządku w czasie zajęć.

         Świetlica szkolna ściśle współpracuje z psychologiem szkolnym, wychowawcami                     i  pielęgniarką. Jest miejscem, w którym uczniowie czują się bezpiecznie.

W świetlicy obowiązuje poniższy kodeks zachowania:

1. Wszyscy dbamy o wygląd naszej świetlicy, o ład i porządek. Sprzątamy po sobie. Pamiętamy, że każda rzecz ma swoje miejsce.

2. W świetlicy obowiązuje obuwie zmienne.

3. Szanujemy wszystkie przybory, gry i zabawki.

4. Uczniowie składają po sobie gry i zabawki. Klocki i gry planszowe segregują i układają.

5. Chętnie uczestniczymy w zajęciach, grach, zabawach, w „pracach porządkowych” i zajęciach samoobsługowych.

6. Zachowujemy ciszę w czasie przeznaczonym na naukę, aby nie przeszkadzać innym.

7. Starannie odrabiamy zadania domowe.

8. Dbamy o bezpieczeństwo własne i innych.

9. Informujemy o każdym wyjściu ze świetlicy.

10. Wychodzimy ze świetlicy jedynie za zgodą nauczyciela – opiekuna świetlicy.

11. Przed lekcjami i po skończonych lekcjach przechodzimy do świetlicy i swoją obecność zgłaszamy wychowawcy.

12. Jesteśmy kulturalni. Używamy zwrotów grzecznościowych.

13. Nie krzyczymy, nie biegamy.

14. Nie ruszamy cudzych rzeczy.

15. Nie przeklinamy, nie pyskujemy i nie hałasujemy.

16. Nie niszczymy cudzych prac.

17. Pomagamy słabszym.

18. Zachowujemy się tak, aby nie sprawić przykrości koleżankom i kolegom oraz wychowawcy.

19. Słuchamy poleceń i próśb nauczyciela.