Zagadnienia na kolejny tydzień

Moi kochani!

Przed nami kolejny tydzień wspólnych zajęć. Tym razem przybliżymy sobie termin „muzyka”, opowiemy sobie o instrumentach muzycznych. Poznamy również znaczenie słów: orkiestra, dyrygent, filharmonia, serenada.

Temat tygodnia: Wszystko może być muzyką

1.Poznanie i instrumentacja piosenki pt: „Orkiestra” słowa i muzyka D. K. Jagiełło.

Jeśli nie macie potrzebnych instrumentów możecie zrobić je razem z dziećmi. Bębenek z pustego pudełka i 2 łyżek, talerze z metalowych pokrywek, grzechotki z pustej puszki po coli wypełnionej do połowy ryżem.


Mały jeżyk na bębenku gra
Ram, tam, tam, ram, tam, tam – bębenek
Ram, tam, tam / 2 x
Na grzechotkach grają misie dwa
Szu, szu, szu, szu, szu, szu – grzechotki
Szu, szu, szu, / 2x

Szary zając na talerzach gra – talerze
Bum tara, bum tara, bum tara, / 2x
Młody dzięcioł w drzewo stuka tak – drewienka, kołatki
Stuku puk, stuku puk, stuku puk / 2x
Już orkiestra rytm ten dobrze zna
Ram, tam, tam, ram tam, tam, – wszystkie  instrumenty razem
Ram, tam, tam / 2x
 

Rodzic nawiązując do tekstu, zadaje pytania:
– Co to jest orkiestra?
– O jakich instrumentach jest mowa w piosence?
– Jakie zwierzęta grają w orkiestrze?
– Czy melodia piosenki, którą słyszeliście jest wesoła czy smutna?
– Instrumentacja piosenki w wykonaniu dzieci.

  1. ”Muzyka to…” – pogadanka z dzieckiem na temat znaczenia tego słowa.
  2. Wyszukiwanie w domu przedmiotów, które wydają jakiś dźwięk. Prezentowanie dźwięków jakie wydają.
  3. Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.

Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka  i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.
Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni. Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że  sami mogliby wymyśleć znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach.
Wyciągną ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek.
Nauczycielka prosi dzieci, by wzięły do rąk instrumenty zgodnie z emblematami wylosowanymi przed zajęciami i  udowodniły Małgosi, że nie miała racji.

  1. Analiza opowiadania:
  • Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?
  • Jak możemy nazwać tą krainę?
  • Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? – swobodne wypowiedzi.
  1. Prezentacja ilustracji z wybranymi instrumentami perkusyjnymi( bębenek, grzechotka, kołatka, tamburyn, talerze). Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu każdego z nich , próba naśladowania odgłosów jakie wydają.
  2. Zabawa: „Co to za instrument”?- dziecko zamyka oczy, rodzic prezentuje dźwięk danego instrumentu, a dziecko ma zgadnąć co to za instrument.
  3. Słuchanie wiersza „Koncert” T. Fiutowska

 

W zaroślach nad stawem świerszcze koncert dają.

W malowniczym, pięknym miejscu filharmonię mają.

Stroją struny przy skrzypeczkach, smyki woskiem pociągają.

Świerszcz – dyrygent – znak już daje, koncert zaczynają.

Z lewej strony pierwsze skrzypce, z prawej grają drugie.

Rozbrzmiewają piękne dźwięki serenady długiej.

Nagle wiatr przyfrunął! Już gra ze świerszczami.

Żaby biją brawa żabimi łapkami.

Wielka to przyjemność słuchać tej muzyki,

przyznali to nawet śpiewacy – słowiki.

  1. Rozmowa na temat wiersza.
  • Wyjaśnienie znaczenia słów: filharmonia, dyrygent, serenada, smyki.
  • Kto dawał koncert nad stawem?
  • Na jakich instrumentach grały świerszcze?
  • Kto dał znak do rozpoczęcia koncertu?
  • Czy słuchaczom podobał się koncert?