Moi kochani!
Przed nami kolejny tydzień wspólnych zajęć. Tym razem przybliżymy sobie termin „muzyka”, opowiemy sobie o instrumentach muzycznych. Poznamy również znaczenie słów: orkiestra, dyrygent, filharmonia, serenada.
Temat tygodnia: Wszystko może być muzyką
1.Poznanie i instrumentacja piosenki pt: „Orkiestra” słowa i muzyka D. K. Jagiełło.
Jeśli nie macie potrzebnych instrumentów możecie zrobić je razem z dziećmi. Bębenek z pustego pudełka i 2 łyżek, talerze z metalowych pokrywek, grzechotki z pustej puszki po coli wypełnionej do połowy ryżem.
Mały jeżyk na bębenku gra
Ram, tam, tam, ram, tam, tam – bębenek
Ram, tam, tam / 2 x
Na grzechotkach grają misie dwa
Szu, szu, szu, szu, szu, szu – grzechotki
Szu, szu, szu, / 2x
Szary zając na talerzach gra – talerze
Bum tara, bum tara, bum tara, / 2x
Młody dzięcioł w drzewo stuka tak – drewienka, kołatki
Stuku puk, stuku puk, stuku puk / 2x
Już orkiestra rytm ten dobrze zna
Ram, tam, tam, ram tam, tam, – wszystkie instrumenty razem
Ram, tam, tam / 2x
Rodzic nawiązując do tekstu, zadaje pytania:
– Co to jest orkiestra?
– O jakich instrumentach jest mowa w piosence?
– Jakie zwierzęta grają w orkiestrze?
– Czy melodia piosenki, którą słyszeliście jest wesoła czy smutna?
– Instrumentacja piosenki w wykonaniu dzieci.
- ”Muzyka to…” – pogadanka z dzieckiem na temat znaczenia tego słowa.
- Wyszukiwanie w domu przedmiotów, które wydają jakiś dźwięk. Prezentowanie dźwięków jakie wydają.
- Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.
Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi. Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni. Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że sami mogliby wymyśleć znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach.
Wyciągną ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek.
Nauczycielka prosi dzieci, by wzięły do rąk instrumenty zgodnie z emblematami wylosowanymi przed zajęciami i udowodniły Małgosi, że nie miała racji.
- Analiza opowiadania:
- Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?
- Jak możemy nazwać tą krainę?
- Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? – swobodne wypowiedzi.
- Prezentacja ilustracji z wybranymi instrumentami perkusyjnymi( bębenek, grzechotka, kołatka, tamburyn, talerze). Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu każdego z nich , próba naśladowania odgłosów jakie wydają.
- Zabawa: „Co to za instrument”?- dziecko zamyka oczy, rodzic prezentuje dźwięk danego instrumentu, a dziecko ma zgadnąć co to za instrument.
- Słuchanie wiersza „Koncert” T. Fiutowska
W zaroślach nad stawem świerszcze koncert dają.
W malowniczym, pięknym miejscu filharmonię mają.
Stroją struny przy skrzypeczkach, smyki woskiem pociągają.
Świerszcz – dyrygent – znak już daje, koncert zaczynają.
Z lewej strony pierwsze skrzypce, z prawej grają drugie.
Rozbrzmiewają piękne dźwięki serenady długiej.
Nagle wiatr przyfrunął! Już gra ze świerszczami.
Żaby biją brawa żabimi łapkami.
Wielka to przyjemność słuchać tej muzyki,
przyznali to nawet śpiewacy – słowiki.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Wyjaśnienie znaczenia słów: filharmonia, dyrygent, serenada, smyki.
- Kto dawał koncert nad stawem?
- Na jakich instrumentach grały świerszcze?
- Kto dał znak do rozpoczęcia koncertu?
- Czy słuchaczom podobał się koncert?