Archiwum dnia: 8 kwietnia, 2020

Zdalna opieka nad dziećmi – podopiecznymi Żłobka RADOSNE SŁONECZKO

08-10.04.2020

Drogie Dzieci i Rodzice, mimo, że naszych Maluszków w żłobku stacjonarnym nie ma, czas w naszej placówce dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu RPO PODKARPACKIE na lata 2014 – 2020 – wykorzystywany jest bardzo pracowicie. 

Drogie dzieci,

W końcówce 1-wszego tygodnia kwietnia skupimy się na ptakach. Poznacie różne ptaszki, ich wygląd, odgłosy jakie wydają. Dowiecie się czym różnią się od innych zwierząt. Posłuchamy i zabawimy się w rytm piosenki „Kle kle boćku”. Radzem z rodzicami będziemy wypatrywać ptaszków na niebie. 

Wasze panie nauczycielki- opiekunki: Basia, Ania i Agata oraz pani Kasia (pomoc nauczycieli) życzą dobrej zabawy! 

  1. Posłuchajcie wiersza: https://www.youtube.com/watch?v=sEN2qcFi1Zc
  2. Jak poznać kto ptak, a kto nie ptak? Po czym można poznać ptaki? (wskazywanie podobieństw między ptakami, wyszukiwanie wspólnych cech[pióra, dziób, dwie nogi, skrzydła)
  3. zabawa muzyczno- ruchowa „Ptaszki latają”

https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

  1. Piosenka Kle, Kle boćku – https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
  2. Dziecko – mały ptaszek- ptak wykonuje ćwiczenia wg wskazówek rodzica np. ptaszek lata, ptaszek idzie spać, ptaszek siedzi, ptaszek macha skrzydełkami itd.

Zdalne nauczanie w żłobku „Radosne Słoneczko”

BAJKA LOGOPEDYCZNA

 

         W ciemnym, wąskim korytarzu pod ziemią mieszkał krecik – Teofil. Bardzo lubił swój domek, ale czasami było mu smutno (robimy smutną minę, wargi układamy w podkówkę), ponieważ był samotny. Pewnego dnia krecik postanowił wyjść ze swojego mieszkania na powierzchnię ziemi (zwijamy język w rurkę i powoli wysuwamy). Teofil wystawił głowę i rozglądał się ciekawie dookoła (otwieramy buzię i dotykamy językiem raz prawego kącika, raz lewego, podnosimy do górnej wargi, potem do dolnej). Krecik był zachwycony, podziwiał zielone drzewa, błękitne niebo, różnokolorowe kwiatki oraz żółte słońce (wymawiamy samogłoski w radosnej intonacji, naśladując zachwyt krecika: ooooo, aaaaaa, eeeeee, uuuuuuu, iiiiiiiii, yyyyyyy).

Teofil postanowił wyruszyć na krótki spacer (otwieramy szeroko usta i dotykamy językiem zębów, raz górnych, raz dolnych). Idąc drogą spotkał małą myszkę.

  • Dokąd idziesz kreciku? – zapytała myszka Zosia.
  • Bardzo chciałem zobaczyć świat, który jest na powierzchni ziemi. Mój domek jest ciemny i smutny, a tutaj jest tak pięknie – odparł Teofil.
  • Więc choć dalej kreciku, pokażę ci jeszcze inne ciekawe rzeczy – zaproponowała Zosia.
  • Dobrze – powiedział Teofil i poszli dalej w stronę lasu.  

Kiedy tak wędrowali, usłyszeli nad głowami głośne hukanie (naśladujemy odgłos sowy uhuuuu, uhhuuuu). To stara sowa Krysia przebudziła się, kiedy usłyszała rozmowy krecika i myszki.

  • Lepiej się nie oddalajcie, bo możecie się zgubić – powiedziała mądra sowa. Jesteście jeszcze małymi zwierzątkami, nie powinniście oddalać się sami od swoich domów, to może być niebezpieczne.
  • Nie zgubimy się – powiedziała myszka i poszła z krecikiem dalej.

Doszli do lasu. Szli coraz dalej i dalej, ciekawie rozglądając się dookoła (wysuwamy język z buzi i kręcimy dookoła raz w jedną, raz w drugą stronę). Interesowało ich wszystko, co tam się znajdowało. Najbardziej ucieszył ich widok rosnących grzybków, które postanowili pozbierać i zjeść na kolację (otwieramy szeroko buzię i czubkiem języka próbujemy narysować grzybka na podniebieniu). Szli coraz głębiej w las, aby nazbierać ich coraz to więcej. Nie zwracali uwagi na to, że oddalają się coraz bardziej. Las robił się gęsty      i ciemny. Myszka i krecik nie wiedzieli jak z niego się wydostać. Krążyli pomiędzy drzewami i szukali drogi prowadzącej do ich domków.

  • Myszko, bardzo się boję – powiedział krecik. Mój domek też jest bardzo ciemny, ale mam tam swoje łóżeczko, kuchnię i wszystkie swoje rzeczy. Świat na zewnątrz jest piękny, ale może też być bardzo niebezpieczny. Trzeba było posłuchać sowy i nie oddalać się.

Usiedli na kamieniu i zaczęli płakać (naśladujemy płacz yyyyyyyy).

Po chwili usłyszeli znajome hukanie (naśladujemy ponownie odgłos sowy uhuuuuu, uhuuuuu), to sowa Krysia, odnalazła ich i wskazała drogę do domu. Myszka i krecik bardzo się ucieszyli i zapamiętali, żeby więcej nie wybierać się na spacery bez opieki kogoś dorosłego.

 

Ćwiczenia na podstawie bajki

Rozmawiamy z dziećmi na temat zachowania bohaterów z bajki. Przykładowe pytania:

  1. Dlaczego krecik Teofil czasem czuł się smutny w swoim domku?
  2. Co postanowił zrobić, aby poczuć się lepiej?
  3. Jak wyglądał świat na powierzchni ziemi, który zobaczył krecik?
  4. Kogo spotkał idąc drogą?
  5. Czy sowa Krysia miała rację ostrzegając ich?
  6. Czy las był dla nich bezpiecznym miejscem do zabawy?
  7. Czy małym dzieciom wolno samotnie oddalać się od swojego domu?

Propozycje prac plastycznych na podstawie bajki

  1. Wykonać kukiełki myszki, krecika i sowy np. z rolki papieru. Dzieci następnie mogą pobawić się w teatrzyk i spróbować przedstawić treść bajki lub wymyślić nowe przygody krecika i myszki.
  2. Namalować farbami piękny świat, który zobaczył krecik, kiedy opuścił swoją norę.

 

Witajcie ! Wysyłamy kolejną propozycję zajęć, w pliku tym na samym początku znajdują się również zabawy dla chętnych.
Znajdziecie tu specjalną zabawę z cieczą „nieniutonowską”.
Pozdrawiam oraz życzę miłej zabawy 🙂 
 
DLA CHĘTNYCH
Zabawa ruchowa przy muzyce:
(taniec połamaniec)
 
Ćwiczenia ruchowe:

Praca plastyczna:

 „Białe sylwetki” Narysuj i wytnij z papieru dowolne szablony (kwiaty, figury, postacie itp.), krawędzie szablonu obrysuj kredkami pastelami, mogą być cienie do powiek (takie kredki które dadzą się rozmazać palcem). Tak przygotowany szablon przyłóż do kartki i trzymaj nieruchomo następnie rozetrzyj palcem od krawędzi szablonu na zewnątrz. Po ściągnięciu szablonu otrzymasz białą sylwetkę bez konturu. Dorysuj kredkami szczegóły bez pociągnięcia konturów. Surowce: blok, ołówek, nożyczki, cienie do powiek lub kredki pastele.

Bajki do słuchania – Leśnie opowieści (dziecko może się położyć i słuchać bajki)

https://www.youtube.com/watch?v=cs706BU_7wU

PROPOZYCJE ZAJĘĆ:

  • „Wesołe kurczaczki” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami ortofonicznymi. Dziecko swobodnie porusza się po pokoju, naśladując kurczaczka. Na hasło: Kurczak uczy się latać! – dziecko zatrzymuje się, wykonuje głęboki wdech nosem i podnosi wyprostowane ramiona do linii barków. Przy wydechu porusza ramionami, naśladując ruch ptasich skrzydeł. Na hasło: Kurczak się wita! – dziecko woła: pi, pi, pi. Na hasło: Kurczak je! – „kurczak” biega po pokoju, dziobem wybiera ziarenka i popija wodą.

 

  • „Święta tuż, tuż” – rozmowa na temat zbliżających się świąt wielkanocnych i związanych z nimi zwyczajów.

Propozycje pytań:

Jak nazywają się nadchodzące święta?

Jakie zwyczaje związane są ze świętami wielkanocnymi?

W jaki sposób my obchodzimy święta Wielkanoce?

  • „Pocztówkowe układanki” – układanie w całość pociętych pocztówek wielkanocnych, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowej. (pocztówkę można wydrukować bądź samemu narysować – na końcu dokumentu znajduje się przykładowa pocztówka do druku)

Jedną pocztówkę zostawiamy całą, a drugą tniemy na kilka kawałków.

Gdy pocztówki są już przygotowane należy tą pociętą poukładać wg wzoru.

Kolejnym etapem jest układanie pocztówki bez wzoru wg instrukcji innej osoby np. na dole kurczaczek, a obok niego dwie pisanki. Po ułożeniu pocztówki w całość, zamieniamy się rolami, czyli teraz dziecko podaje nam instrukcje a my układamy.

 

  • „Świąteczne przygotowania” – rozmowa kierowana, na temat przygotowań związanych z Wielkanocą, dostrzeganie następstw w historyjce obrazkowej.

Dziecko układa historyjkę obrazkową o przygotowywaniu ciasta w odpowiedniej kolejności a następnie ją opowiada. (historyjkę najlepiej jest wyciąć)

  • „Pisanki” – nauka piosenki, rozwijanie poczucia rytmu i pamięci muzycznej.

Najpierw piosenkę odsłuchujemy, później uczymy się tekstu (jak wierszyka, ale nie cały na raz), a następnie próbujemy śpiewać razem z nagraniem.

Link do utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Tekst piosenki:

1.Pisanki, pisanki, jajka malowane, nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek. Pisanki, pisanki, jajka kolorowe, na nich malowane bajki pisankowe.

2. Na jednej kogucik, a na drugiej słońce, śmieją się na trzeciej laleczki tańczące. Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki. Na każdej pisance piękne opowiastki.

  • „Królicze skoki” – zabawa ruchowa.

Ustawiamy na podłodze w odstępach np. maskotki, poduszki małe, coś małego i miękkiego. A Następnie ustalamy miejsce startu i mety. Dziecko staje na miejscu startu i przeskakuje ułożone maskotki, bądź inne rzeczy, najpierw obunóż, następnie raz na prawej a raz na lewej nodze.

Dla chętnych:

Proponuję ciekawą zabawę z cieczą  nieniutonowską (potrzebne materiały do wykonania cieczy – mąka ziemniaczana, woda, miska, łyżka) oto link do filmiku instruktarzowego:

https://www.youtube.com/watch?v=jH5sVjGXjYQ